fredag 10 juni 2016

Lista om jobb

Jag gör en lista jag hittade hos Flickpingis med flera. Karriärlistan.

Vad ville du bli när du var liten?

Förskolelärare eller pingistränare.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
För evigt ensam och ledsen :(

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Nope. Jag bodde i Kristinehamn och om man ville gå något eljest fick man söka hos kommunen och det var jättesvårt att få tillstånd att få läsa något spännande i Karlstad. Jag läste natur-natur. Tillval: jättemycket matte + italienska.

Vad hade du för betyg? 
Ungefär 17. (Av 20, you youngsters.)

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Jag var väl skolbra på alla ämnen. Men jag tyckte att kemi var svårast. Ändå sökte jag in på biomedicinsk analytiker ett par år efter gymnasiet? (Kom in, valde journalisthögskolan i stället.)

Utbildade du dig efter gymnasiet? 
Ja, först hoppade jag på en juristlinje. Sedan (efter att ha hoppat av nämnd juristlinje) läste jag engelska i tre terminer och sedan journalisthögskolan.

Vilket var ditt allra första jobb?
Jordgubbsplockare som åtta-nioåring,

Vad har du mer haft för yrken?
Reklamutdelare, tidningsbud, vårdbiträde på strokeavdelning, pingistränare, personal på vattenreningsverk, kundtjänstperson för Comviq kontant, skådespelare, bartender, lärare, personlig assistent, plockare på Amazon-lagret, gallupundersökare, hemtjänstpersonal, förskolevikarie, funkishempersonal, reporter, projektledare, PR-ansvarig, redaktör, copywriter och kommunikatör.

När hamnade du i den banan du är i idag?
När jag slutade vara journalist och gick över till "andra sidan". Personalchefen på Expressen sa att han skulle se till att jag aldrig mer fick ett journalistjobb och hittills verkar han ha stått vid sitt ord?

När visste du att du var på rätt väg?
När jag fattade att Kajsa ville jobba normkritiskt med mig.

Vad brukar du får höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag ställer de frågor som behövs för att skapa rätt förutsättningar för ett bra resultat.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Jag har svårt att tro att något ska lösa sig innan jag vet exakt hur det ska lösa sig. Svårt för the big picture eller hur man säger.

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:
Att jag sa upp mig från fast tjänst med duglig lön för att göra något jag kan stå för när jag dör.

Att jag redan som fladdrig 24-åring, när jag gjorde praktik på tidningen Metro, hade ett frö av normkritik i mig när jag intervjuade Carolina Gynning och bara ställde frågor om hennes konst, vilket resulterade i ett så himla bra samtal och artikel.

Att jag var lite rolig och gjorde sport av att inkludera ordet "korv" i alla pressreleaser jag skickade som PR-ansvarig för programmet "Du är vad du äter", vilket resulterade i en bok med förord av Jan Gradvall:

10 kommentarer:

Sanna sa...

Jag blev jättenyfiken på den där korvboken nu.

Katten sa...

Vilket proffs du är!

Anonym sa...

Blev jättenyfiken på det där med Expressen nu. Intressant lista! :)

Hanna sa...

Vill också veta mer om korv och Expressen!

Johanna sa...

Samma här: vill veta mer om korv och Expressen! :)

Mellan skog och gård sa...

Samma som ovan. Fast mest Expressen :)

Maria sa...

Det där med Expressen var ett utfall av hur det var att vara journalist för tio år sedan. Man skulle vara så oerhört tacksam över att någon ville ge en ett arbete och man skulle veta att det fanns tusen åter tusen som kunde ersätta en om man inte ställde upp på obekväma grejer. Jag hade ett tremånaderskontrakt och när det var några dagar kvar berättade jag att jag fått jobb på TV3 och att vi säkert skulle ha kontakt framöver, då TV3:s pressavdelning och Expressens nöjesredaktion ändå hade nytta av varandra. Då reagerade de jag jobbade för ganska starkt och gjorde klart för mig att de förväntade sig att jag skulle stanna hela LAS-perioden. "Men varför sa ni inget lite tidigare?", funderade jag, men det var liksom ingen rimlig sak att undra. De tog för givet att man skulle stå bi. Delade skrivbord med Quetzala Blanco och under min korta tid på Expressen firade vi väl av henne med tårta tre-fyra gånger. Hon fick alltid "en vecka till, två veckor till". Så sämst.

Gissar (vet) att det är ännu värre i dag.

Knut och kofta sa...

Men gud, jag måste ha jobbat på din gymnasieskola ju! Brogå'n? Jobbade där mitt första år som gymnasielärare i mitten av 00-talet. Inte för att du gick där då väl, men jag måste ju varit kollega med några av dina lärare.

Maria sa...

Knut och kofta - men vad kul! Jag gick ut -99, så du lär ju ha jobbat med nästan alla mina lärare. Hade Bodil och Björn (eller? nu blev jag osäker på hans namn... jättebra i alla fall, mattelärare var han) som klassföreståndare och Erling i kemi och Ola Arheimer i biologi (RIP. Ola) med mera. Min pappa började på Brogårn någon gång i mitten av 00-talet, tror jag. Jobbar fortfarande kvar, med ekonomi/admin. Jan Hellström heter han.

Sofia sa...

Stod själv i valet och kvalet om jag skulle bli journalist när jag gick ut gymnasiet. Men eftersom jag jobbade som journalist redan då kände jag också till hur arbetsmarknaden såg ut. Och det var 2004, det har ju knappast blivit ljusare efter det tyvärr. Så jag blev lärare i svenska, historia och media istället, ännu bättre :)