tisdag 16 januari 2018

Fast det värsta är att jag inte orkar med barnens ljud när jag mår så här

Vad snabbt det går att kastas tillbaka till den förtvivlade sömnbristen. Jag tror att jag är skadad för livet av åren då Ben var vaken med öronsmärtor varenda natt. Det är som att min kropp vet vad den ska göra när det dyker upp någon liten pryl som stör sömnen. Må vara en privatekonomisk orostanke, en mullrande mini-skräck för något av barnen och vad som kan hända, stressen över framtagandet av strategier för att få ihop tiden så att vi kan jobba, sköta föräldrakooperativet, barnens aktiviteter och huset. Vad som helst. När något börjar rumla om i hjärnan kan det gå blixtsnabbt för min kropp att gå in i total oförmåga att somna. 

Natten till i går blev det en timme max. Det är "typ normalt" första natten efter helgen, men det brukar faktiskt gå lättare natt nummer två. Inte i går. 

Jag var väldigt nära att somna på soffan vid 20-rycket, men Nils övertygade mig om att det var bäst att jag gick och la mig. Så jag la mig. Och så kom jag att tänka på räkningarna som ska betalas i slutet av januari och hur mycket pengar det verkar landa på och det är ju ändå februari månad som är en av årets värsta, så hur ska det här gå egentligen? Och så var det igång. I huvudet kändes det varmt och obehagligt och i svalget satt ångestklumpen. Men eftersom jag inte hade sovit föregående natt var kroppen såpass trött att den ändå försökte somna. Men varje gång jag höll på att glida in i sömn uppstod den kalla vågen, som om någon skrämde mig, i bröstet. Den sköljde in varje gång jag nästan slocknade. 

Huvudet: värmesurr, svalget: ångestklump, bröstet: kallsköljningen. Någon som känner igen sig? 

Klockan ett, när Nils skulle lägga sig, hade jag inte somnat. Vid det laget började jag även oroa mig för en faktiskt helt rimlig sak, nämligen den stundande arbetsdagen med det viktiga kundmötet. Hur ska det gå med två nätter på raken utan sömn? 

Klockan två tog jag en sömntablett och läste i en timme till dess att den sövde mig vid tretiden och klockan sex gick jag upp för att ta hand om lämning av barn och rodd-i-snömodd.

I dag känns huvudet fortfarande varmt och jag har ett pipande ljud i ena örat. Grämer mig också över att jag tog sömntabletten så himla sent. Var helt groggy i morse och kanske lite fortfarande? 

Det är för jävla jobbigt allting nu alltså. Ge mig ett rum som är gjort av vit sten och saknar fönster och ljud, ge mig en dag utan en tid att hålla, ge mig lite respit. Och kanske även ljusare dagar och torrt underlag och noll behov av overaller och överdragsbyxor på barnen. 

Ja, så kan det kännas ibland. 

13 kommentarer:

  1. Usch, sömnbrist är faktiskt bland det absolut värsta som finns. Kroppens mest okonstruktiva svar på stress. Jag är som du, får insomnia vid minsta oro men kanske inte riktigt lika mycket. Jag har tyvärr inga råd och tips andra än det du redan vet, vill bara skriva KRAM och säga att den där drömmen om ett vitt rum i sten (i mitt huvud är det ett tyst kloster utan...gud) är också min när det snurrar för fort. Kanske kan du prova att bestämma att "ikväll tar jag en tablett kl 21 oavsett hur jag känner mig" och sen få ro i den tanken, i natt kommer jag sova oavsett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Jag har för dig, jag gjorde allt för dig, jag gjorde allt Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag stavade till slutet av mitt liv och jag spionerade det tillbaka till slutet av mitt liv. han såg det, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var ungefär 4 pm. Jag blev så förvånad, jag sa att jag var så förvånad att jag var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom. Jag var så glad och gick för att vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet att du har ett förhållande med, skulle jag kunna hjälpa dig med den här personen. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill bli befordrad till ditt kontor / lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Åh. Har varit så där i perioder. Min läkare gav mig insomningstabletter, att ta TIDIG kväll, inte mitt i natten.Du måste få sova. Mina CSN räkningar är en sån där ångesttriggare för mig. Kan du få ledigt en dag FRÅN ALLT? Inte ens tömma diskmaskinen? Kan du åka till någon? Kan du kompa ut en dag? xx

    SvaraRadera
  3. Ja, åka till någon kan vara så otroligt välbehövligt. Om du nu har någon tillräckligt soft att åka till. Eller nåt hus utan någon alls?

    SvaraRadera
  4. Fy tusan!
    Mitt bästa tips är som följer:
    Sviiinkallt sovrum (ca 8-10 grader). Sov med kofta och ikeas absolut varmaste dubbeltäcke.
    Melatonin (insomningshormon).

    Annars. Allt mitt medlidande.

    SvaraRadera
  5. Tänker inte ge några tips för jag har inga, men hoppas du hittar ett sätt som kan hjälpa dig. Kan du ta hjälp av någon? Sova är så viktigt. Sömn är fan viktigare än mat, nästan.

    SvaraRadera
  6. Stackars dig. Jag tänker att du skulle kanske ha hjälp av något för att sova bra under ett tag. Mig har tex atarax (dämpar oro plus gör en sömnig) hjälpt bra, men du får ta i tid. Du vaknar ändå om det behövs och funkar bra. Melatonin tar jag också i perioder. Just att ta regelbundet i stressiga perioder för att förebygga sömnproblem. Sömnlösheten blir lätt en ond cirkel annars som leder till mer oro osv. Kram

    SvaraRadera
  7. Kedjetäcke? Tror att man kan få det utskrivet av arbetsterapeut. Har tänkt försöka få det om mina sömnstörningar återkommer.

    SvaraRadera
  8. Låter som ångestsymptom i huvudet och bröstet också. Gammal skåpmat som du säkert har full koll på men ändå: fysisk aktivitet för att få upp pulsen av träning i st för av ångest - och därpå avslappning/vila, meditera, yoga, atarax.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Känner så väl igen mig! I perioder så kan jag inte låta bli att oroa mig och då går jag all in, försöker ibland hejda mig för att dela in sakerna i reell eller hypotetisk oro som jag lärt mig av terapeuten. Men lättare sagt än gjort när en ligger och roterar i vargtimmen! Förutom det, käka lergigan, propavan eller melatonin men då tar jag dem vid kl 20-21 . Insomningstabletter typ imovane när det är kris. Kram!

    SvaraRadera
  10. Alla sympatier! Jag hoppas du får en god natts sömn snart ❤️

    SvaraRadera